Anmeldelse av Michael Jackson nye album: Bad 25

Denne boksen inneholder de tre viktigste årene i popmusikkens historie.

I 1987 slapp Michael Jackson albumet "Bad", og brukte slutten av 80-tallet på sin første konsertturné som soloartist. Det var da resten av verden utenfor USA, fikk se moonwalk live for første gang. Og det var disse tre årene som etter hvert resulterte i at han ble kronet til "Kongen av Pop" på Soul Train Music Awards i 1989, av Elizabeth Taylor.

Til tross for at Michael kanskje var den beste sceneartisten noensinne, har det vært svært begrenset med konsertopptak og live-album tilgjengelig. Nå retter Sony opp i dette, i anledningen av albumets 25 års jubileum.

Jacksons tidligere advokater har derfor ransaket videohylla til den avdøde popkongen, og funnet fram en gammel videokassett, som de har restaurert og overført til dvd. Den inneholdt en av hans beste konsertopptredener noensinne, på Wembley Stadium i London, 1988. Der Prinsesse Diana og Prins Charles var tilstede i publikum. Det er denne hele utgivelsen handler om, og som gir verdens femte mest solgte album en ny dimensjon.

Beviser hvorfor han var best

Tro meg, samme hva slags musikk du liker, så liker du Michael Jackson etter å ha sett denne. Det var det resten av verden gjorde. På den tiden alle kunne sangene hans utenat, noe de vel egentlig kan fremdeles. Det er lite tid til spesialeffekter, fordi Michael selv er spesialeffekten her. Han fremstår nærmest som en dynamitt i ferd med å gå av. Før han i det hele tatt har åpnet kjeften under åpningsnummeret, har publikum allerede slitt seg fullstendig ut, og flere har besvimt. Men det som virkelig kjennetegner Michael, er at han bruker hvert av de neste nummerne på å toppe det forrige. Og synger live hele veien.

For å gjøre en ting klart: Live-versjonene er ikke de samme som albumsangene. Når Michael tar på seg sinnafjeset er det en mye frekkere og mer maskulin tone vi hører. Faktisk høres Michael mer macho ut enn selv den sinteste tungrockeren. Noe som er fascinerende, siden publikum de siste ti årene kjente han som en sjenert og tilbakeholden mann med lys og stemme og rare interesser. På scenen er han derimot en krigserfaren general, som kommanderer publikum med grynting og sparking mens han sloss mot tyngdekraften.

Gir bedre forståelse og innsikt

Albumet følger selvfølgelig med i sin orginalform, i tillegg til en ekstra CD med bonusmateriale. Deriblant sanger som ikke ble tatt med. Her er det en del uferdige innspillinger, som heller viser hva slags sound Michael valgte å ikke satse på. Det er en god nok lekse i seg selv, men det er også noen nye høydepunkter som "Al Capone" - forgjengeren til "Smooth Criminal", og den allerede kjente "Streetwalker" - et sammensurium av country og funk som bare Michael Jackson kunne fått til.

Jacksons advokater har også dessverre tydd til salgstrikset hvor aktuelle DJ-er remixer noen av hans gamle sanger. Resultatet er svært forutsigbart, med billige lydeffekter som den obligatoriske klappingen, og den uunngåelige "takeoffen" på elektriske trommer. Og la meg si deg dette "Afrojack" - jeg driter i at du har vært i Westlake Studio hvor Michael spilte inn albumet, for du hører ikke hjemme der. Nero har derimot valgt en av Bads mest undervurderte sanger, "Speed Demon", og laget en remix alá Daft Punk. Men det er heller de som burde fått oppgaven.

Det følger også med snacks som en plakat og to bildehefter. Det ene fra Bad-turnéen verden rundt og det andre fra innspillingen albumet, som blant annet avslører Michael som koser og klemmer med Siedah Garrett for å få til den romantiske kjemien i duetten "I Just Can´t Stop Loving You". I en tid hvor folk bare legger inn albumet på iTunes, er det viktig at en slik boks har mer å by på enn bare de digitale filene. Bad 25 er en sexy liten svart boks, som man vil ta fram med jevne mellomrom for å studere karrierehøydepunktet til en av de største artistene noensinne. Den lykkes i å gi albumet mer dybde i form av flere timers ny underholdning, uten å ødelegge orginalverket. En av årets beste musikkutgivelser.

Terningkast seks.

Stikkord: