Kornbarren - Det ekte helligbrødet




Ifølge legenden er dette alvenes hemmelige brød. Fra den forrige tidsalderen der Frodo og Gandalf reddet verden. Rett før Jesus ødela den igjen med kristendommen. Det ultimate næringsrike brødet som holder seg i flere uker, og har all næring kroppen trenger. Oppskriften har vært hemmeligholdt av samuraier og tempelriddere i flere tusen år, og har nesten blitt glemt - inntil nå.

Kornbarrer er rike på både proteiner, vitaminer, mineraler, fiber og best av alt, har dem ikke et snev av usunnheter. Med mindre du er jævla kverrulant. Og det er du ikke. 

Her er de næringsmessige fordelene
Jeg pleier som regel å ha én type nøtter i, én type frø og én type bær. Kombinert med de fire essensielle kornsortene havre, bygg, hvete og rug. Mandler, peanøtter og cashewnøtter er rike på proteiner (18-20%). Og naturlige mineraler som som zink, magnesium og jern, finnes i forskjellige frøsorter som gresskarfrø, sesamfrø og solsikkefrø. Dette er ofte fraværende fra kostholdet til mange. Mineralene styrker immunforsvaret og gir deg mer energi.

Jeg har prøvd med mange forskjellige typer tørket frukt, men kommet fram til at bær fungerer best. Og bær er rike på antioksidanter og vitaminer kroppen trenger. I denne oppskriften bruker jeg tørkede jordbær. Men har tidligere brukt supersunne gojibær, tranebær og flere andre. I tillegg bruker jeg her gule rosiner. Rett og slett fordi jeg nettopp har oppdaget hvor gode de er, men de kan godt sløyfes, dersom du føler det blir for mye.

Helt ren og ubehandlet korn sørger for at kroppen får alle bestandelene, som gjerne forsvinner i kverning og raffineringsprosessen. Det er ikke noe mel i disse barrene. Korn som havre er blant annet rikt på proteiner, og alle sortene har forskjellige vitaminer. I tillegg har ubehandlet korn, naturligvis høyt innhold av fiber. Og fordelene med fiber, er blant annet at du får transportert fettet i tarmene ut av kroppen mer effektivt. Fiber er rett og slett magens skorsteinsrens. 

Det magiske limet
Alle de sunne ingrediensene må jo bindes sammen av noe for å kunne bli barrer. Det er en magisk sirup, fri for kjemikalier, som består kun av peanøttsmør og honning. Etter å ha forsøkt alt fra maissirup, agavesirrup, lønnesirrrup, vanlig sirrrrup og flere andre flytende midler, endte jeg opp med helt naturlig norsk honning. Du skal bare ha to-tre spiseskjeer av den uansett, og de fordeles utover hele tolv kornbarrer.

Dette er med andre ord frokost i tolv dager framover. Og kornbarrer passer ypperlig med en cappucino og et glass nypresset appelsinjus. Honningen gir kornbarrene akkurat den lille søtningen de trenger. Men hvis du bruker lønnesirup eller andre alternativer, kan du tilsette litt stevia eller splenda i vannet du løser opp peanøttsmøret i. 

Slik lager du dem:
I dagens oppskrift bruker jeg valnøtter fra forfatteren Ida Skjelbakkens egen valnøttfarm i Ungarn (tusen takk Ida). Pluss 250 gram firekornsblanding, 200 gram gule rosiner, 200 gram tørkede jordbær, 250 gram solsikkefrø, fire spiseskjeer økologisk peanøttsmør, og tre spiseskjeer honning. Pluss halvannen desiliter vann. 

 

Steg 1. Rist kornet i ovnen på 250 grader i ovnen til de blir gyllne. 



Steg 2: Løs opp peanøttsmør i kokende vann 

 

Til det ser slikt ut.

 

Steg 3: Bruk K-vispen på din Kenwood maskin, eller den bredeste vispen på din kjøkkenmaskin. 

 

Bland alt ut med peanøttsmøret

 

Steg 4: Tilsett honningen ETTERPÅ og bland igjen. Honningen gir barrene klisteret det trenger, mens peanøttsmøret gir styrken. Begge deler er nødvendig. Massen skal være veldig klissete, men ikke grøtaktig. Blir den det, må du ha i mer tørt korn. 

 

Steg 5: Ha bakepapir i en firkantet form og hell massen oppi.

 

Trykk massen hardt ned i formen. Press så mye luft ut som mulig. Jeg bruker bare en kopp med rett kant til å gjøre dette.

 

Steg 6: Stek det hele på 250 grader til den blir gyllen. I andre oppskrifter du finner på nettet, hevder folk at det holder å bare sette den i kjøleskapet. Men jeg har erfart at steking fører til at sukkeret karamelliserer, og at fuktigheten fordeles bedre inn i blandingen. Det sørger for at den holder seg sammen. Etter at den er stekt. La den avkjøle seg i romtemperatur, og sett den deretter inn i kjøleskapet til den er kald.

 

Steg 7: Når den er helt avkjølt, ta blandingen ut a formen. Den bør da være helt stiv og imponerende.

 

Steg 8: Bruk en skarp og stor kniv til å skjære opp i små barrer. Avhengig av kniven din, så er dette en teknikk som krever litt øvelse, for å sørge for at minst mulig faller av. I det øverste artikkelbildet har jeg brukt en nyinnkjøpt kniv til å skjære opp en nyere blanding.




Stikkord:

5 kommentarer

K

29.07.2012 kl.12:46

Jeg vet hva jeg skal bruke ettermiddagen til ;) :P

Vatningen

29.07.2012 kl.22:46

Fantastisk!

geir

30.07.2012 kl.01:06

her var det mye karbo....

Biggis

16.08.2012 kl.09:49

Ser digg ut! Bare noen små spm. Hvor mye valnøtter bruker du? Og hvor kommer den tørkede frukten inn i prosessen?

Marius Wærhaug Madsen

16.08.2012 kl.22:13

Biggis: Dette er det steg 3. Der blander du alt på en gang i kjøkkenmaskinen. Ca. 300 gram valnøtter.

Skriv en ny kommentar

Marius Wærhaug Madsen

Marius Wærhaug Madsen

26, Oslo

Rik og singel journalist fra Sagene i arbeidsløs tilstand.





bloglovin

Norske blogger

Hovedstaden

Kategorier

Arkiv

hits