Sko fra Bass - Et godt gammelt amerikansk merke.

Her er mine nye Bass Layton sko fra serien Weejuns - oppkalt etter oss "Norweejuns". Ferske fra New York.

Selve utseendet på skoen og rettere sagt formatet, heter "kiltie tassel". Sannsynligvis fordi skinnstripene former en kilt, og har to dusker over seg. Men jeg er usikker på om det har noe med skotsk kultur å gjøre.

Bass er kanskje verdens fremste ekspert på mokkasiner. Både myntlofferen, som er en kopi av den norske oppfinnelsen fra Aurland, samt denne patenten med dusker, og en rekke andre varianter - inngår serien "Weejuns". (Se det står under sålen på bildet.) Men felles for alle skoene, er at de er sydd på den spesielle måten som gjør det til en mokkasin. Og det er derfor de er oppkalt etter oss nordmenn.

Det er verdt å merke seg, at vi på gammelamerikansk slang anno 1930, ble kalt "weejuns". Fra den tiden de brukte banneord som "daggone" og menn brukte fedora. Ikke polyester-caps med andre ord. Det var tider det, sier jeg uten å ha opplevd det selv. Min helt Michael Jackson var patriotisk i klesveien og verdsatte de veletablerte amerikanske klesmerkene. Både når det gjaldt Ray-Ban solbriller, Levi´s bukser, og sko fra Bass, som han brukte i blant annet musikkvideoen til Thriller. Det handlet kanskje om å levere kvalitet til en rimelig penge, noe som passet for middelklassen, som flere mener har forsvunnet i USA. 

Tilgjengelighet og kommersiell suksess for folk flest
Selv om Aurlandskoen kanskje fant opp metoden og patenten for mokkasinen, er det Bass som gjorde den til en internasjonal suksess. Det er et av de gamle gode amerikanske merkene, på lik linje med Levi´s. Og har også en nesten 150 år lang historie bak seg. Men de er kanskje ikke like kommersielt kjent. Og jeg syns det i tillegg er merkelig at de ikke er tilgjengelige i Norge, noe konkurrenten deres Sebago er. 

Det er også interessant at disse skoene bare koster 500 kroner i USA. Bass og Sebago holder like god kvalitet. Med påsydde såler og solid skinn. Og en blanding av formell og hverdagslig stil, som gir skoene bred appell. Samtidig er ikke produktene deres luksusplagg. Fordi prosessen med å lage dem er så raffinert at det presser prisen ned, og gjør dem folkelig tilgjengelig. Noe som er ideelt hvis man vil oppnå kommersiell suksess.

Det er det samme konseptet Levi´s ble store på. Selv om 501-buksene deres koster tusen kroner her i hovedstaden, er jeans egentlig et fattigmannsplagg som alle skulle ha råd til. Det er fint å se at det fortsatt er det i USA, og synd at vi her i Norge har forvrengt hele konseptet deres til å bli noe lukseriøst. 

 

2 kommentarer

Tracey

26.04.2012 kl.16:40

De var stilige ;D

dawg

06.05.2012 kl.00:47

Levis har aldri vært et luksusmerke i Norge, og kommer aldri til å bli det.

Skriv en ny kommentar

Marius Wærhaug Madsen

Marius Wærhaug Madsen

26, Oslo

Rik og singel journalist fra Sagene i arbeidsløs tilstand.





bloglovin

Norske blogger

Hovedstaden

Kategorier

Arkiv

hits